Skiteknikkurs: «Become a better skier»
Datoer

27. Februar–6. Mars 2021:
Kun noen få ledige plasser!

Pris

Fra 18 600,-

Pr person på dobbeltrom, overnatting, måltider og kurspakke inkludert i prisen.

Vanskelighetsgrad

Middels. 
For å delta bør du være komfortabel med å gå langrenn, og være i normal fysisk form.
Les mer om våre skiferie vanskelighetsgrader.

Gruppestørrelse

Minimum 4, maksimum 8.

NYHET! Kurs i langrennsteknikk

Bli med på en intensiv kursuke, og kjenn merkbare forandringer i din teknikk. På vårt skiteknikkurs får du tilgang til trening og kunnskap som stort sett er forbeholdt den profesjonelle skiløperen, men som alle langrennsentusiaster kan ha glede av.

Gode skiløpere har noen felles egenskaper; de har en god holdning og balanse. De har effektive bevegelsesmønstre som gjør at de kommer seg lettere og raskere fremover i skisporet. Alle disse ferdighetene er det mulig å trene opp, og i løpet av denne uken lærer du hvordan du kan bli sterkere og mer balansert – mer effektiv på ski.
Kurset kombinerer trening ute i løypene med tilpasset innendørstrening. Teknikktreningen uten ski er basert på Pilates, og timene er spisset mot skiløpere og deres typiske utfordringer.

I Venabus skiteknikkurs «Become a better skier» er alltid overnatting og alle måltider inkludert i prisen, i tillegg til all undervisning med sertifiserte instruktører. Vi byr på et førsteklasses kurs for deg som vil bli bedre på ski.

 

Dette skiteknikkurset passer for:
  • Skiløpere som ønsker å bli bedre på langrenn
  • Skiløpere som liker å gå lengre skiturer, og som ønsker å ta seg mer effektivt frem i løypene
  • Langrennsløpere som ønsker å lære mer
  • Skiløpere som har som mål å gå skirenn som for eksempel Birken og Ingalåmi

Dette er inkludert

  • Opphold en uke

  • Alle måltider: Frokost, smurt niste, påfyll av termos og middag

  • 6 dager med individuelt tilpasset skitrening

  • Profesjonell veiledning fra erfarne langrennsinstruktører (BASI-sertifiserte)

  • Individuelt tilpasset treningsplan som hjelper deg å utvikle deg som skiløper

  • Individuell oppfølgingstime med instruktørene etter oppholdet

  • Valgfri kveldsøkt med tema skirenn

  • “Mindfulness for skiing” – prøvetime der du får prøve hva mental trening/mindfulness kan gjøre for deg

  • “Tema: Hvordan smøre ski?” – en demonstrasjonstime der du får vite hvordan du enkelt kan preparere dine ski

  • Skileie og skismurning

  • Transport til og fra Ringebu Skysstasjon – nyt en bilfri ferie!

    Utvikle dine skiferdigheter i Venabygdsfjellets førsteklasses langrennsløyper. Et åpent landskap og 140 km med løyper setter den perfekte rammen rundt uken.

Kursprogram

Dag 1 - Ankomstdag

Ankomst før middag kl 19.
Bli kjent med de andre deltakerne og instruktørene, og nyt kvelden i peisestuen.

Dag 2

 

Formiddagen brukes til å preppe ski, og gå en liten skitur. Instruktørene får et inntrykk av dine ferdigheter på ski og utfordringer, slik at den videre undervisningen kan tilpasses hver enkelt deltaker.

ettermiddagen er temaet “forstå og utvikle grunnferdighetene”; god holdning, balanse og vektoverføring. Økten vil foregådelvis uten ski og delvis med ski.

16.00 Pilates-basert treningsøkt. Fokuset ligger på å repetere det du har lært tidligere på dagen, og restitusjonsøvelser for at du skal ha et godt utgangspunkt for neste dag.

19.00 3-retters middag

Kveldsteori: Ewen holder foredrag om smøring av ski: hvordan smøre riktig? Forstå mer og bli tryggere på hvordan du kan preppe skiene.

Dag 3

Formiddagen benyttes til å fokusere på ulike skiteknikker. I løpet av skituren går vi nærmere inn på de ulike teknikkene og forståelse av bevegelsesmønstrene.

Ettermiddagen fortsetter med integrerte øvelser for å forbedre dine bevegelsesmønstre i de ulike teknikkene

16.00 Pilates-basert bevegelsestrening og restitusjonsøkt

19.00 3-retters middag

Dag 4

Formiddagen starter med innendørstrening, før økten flyttes ut til skisporene. Deler av økten blir filmet, slik at du kan se og lære enda mer.

ettermiddagen går vi i fellesskap gjennom videoopptakene, der man enklere ser hvilke elementer du vil ha best nytte av å jobbe videre med. Når du ser ditt eget bevegelsesmønster utenfra, er det også enklere å forstå hvordan du kan forbedre deg. Instruktørene hjelper deg å sette opp en treningsplan, og vi går igjennom aktuelle øvelser. Ettermiddagen avsluttes med en kort økt i skisporene.

16.00 Pilates-basert bevegelsestrening og restitusjonsøkt

19.00 3-retters middag

Kveldsteori: “Mindfulness for skiing” – Joy introduserer mindfulness; hva er det, og hvordan kan det hjelpe deg som skiløper?

Dag 5

Dagens tema er bakker og motbakker; hvordan manøvrere seg mest mulig effektivt opp (og ned) bakkene. Teknikkene vi går igjennom inkluderer “step turns”, ploging, sving og plog, og fiskebein.

16.00 Pilates-basert bevegelsestrening og restitusjonsøkt

19.00 Venabus spesialmeny serveres: “En smak av lokal tradisjon”

Dag 6

Vi bruker dagen på en lang skitur; kos deg og prøv dine nye ferdigheter i praksis.

16.00 Pilates-basert bevegelsestrening og restitusjonsøkt

19.00 3-retters middag

Kveldsteori: Skirenn. Ewen forteller om de klassiske skirennene som for eksempel Birkebeiner’n; hvorfor ta utfordringen, hvor skal du starte og hvordan skal du forberede deg til ditt første renn.

Dag 7

Vi setter opp individuelle timer der du kan jobbe med det du trenger. Sammen med instruktørene lages en treningsplan som tar for seg fysisk og mental trening, samt teknikktrening som er relevant for deg.

19.00 3-retters middag

Day 8 - Avreisedag

Avreise etter frokost.

Med forbehold om endringer. Programmet kan endres grunnet vær- og føreforhold, eller gruppens nivå.

Skøyting

Skøyting er i utgangspunktet ikke lagt inn i denne ukens program, men vi setter gjerne opp en økt med fokus på skøyting. Du kan leie skøyteski på Venabu.

Selvom hovedfokus på kurset er klassisk, vil du kunne dra god nytte av treningen til skøyting også.

Daglig:

Hver dag starter med prepping av ski, samt en kort skispesifikk oppvarming. Dagene avsluttes med restitusjonstrening og tøyning.

Oppfølgningstime inkludert i prisen:

I løpet av de to første månedene etter ditt opphold, er en oppfølgingstime med våre instruktører inkludert i prisen. Hva du ønsker å bruke timen til er opp til deg. Det kan for eksempel være tilbakemelding på en video fra en ski- eller rulleskiøkt som du sender inn på forhånd, eller en skype-time med samtale om hvordan treningen har gått etter oppholdet. Oppfølgingstimen varer i inntil 60 minutter.

Våre instruktører:

Ewen Martin

BASI Nordic Ski Instructor

Ewen har trent og undervist skiløpere i over 30 år. Han er sertifisert internasjonalt som skitrener, og jobber som trener for BASI (British Association of Snowsport Instructors). Ewen er sertifisert “military high mountain guide”, hans erfaring inkluderer undervisning og veiledning av fjellførere innenfor forsvaret.

Fra sitt arbeid som instruktør og skitrener har han en bred erfaring som inkluderer alpin, telemark, off-piste og langrenn. Han er engasjert i alle sine elever, og med sin brede kompetanse får han frem det beste i hver enkelt skiløper.
Ewen snakker flytende norsk og engelsk.

Joy O’Flanagan

BASI Nordic Ski Instructor

e: joy@venabu.no

Joy har en internasjonal sertifisering som turleder, og er sertifisert langrennsinstruktør i BASI (British Association of Snowsport Instructors). Joy har arbeidet som guide i over 10 år, blant annet har hun vært flere år i alpene og her på Venabu.

Hennes utdanning som fysioterapeut og Pilates-instruktør gir henne god innsikt i bevegelseslære. Joy er nøye og forklarer på en måte som gir deg verktøyene til å utvikle dine ferdigheter med en dypere forståelse. Joy underviser på engelsk.

Kanskje du også vil like

Jentehelg: Skiteknikkurs

Skiteknikkurs: "Become a better skier" (weekend)

Individuell undervisning: Langrenn

«Fantastic holiday!»

“We had a fantastic holiday, new snow, fantastic tracks, superb hotel, food out of this world, staff so helpful and polite. Already booked for Christmas.”

Martin, Ruth and Keir (UK)

Spørsmål?

Joy O’Flanagan

Leder for aktivitetsavdeling

e: joy@venabu.no